آیا مایعات موجود در کنسرو مواد غذایی سالم است؟

آیا مایعات موجود در کنسرو مواد غذایی سالم است؟

Share

سوال درمورد اینکه آیا می‌توان از مایع درون کنسروها استفاده کرد یا نه، موضوعی است که قصد داریم امروز و در این مقاله با شما به اشتراک گذاشته و آن را مورد بررسی قرار دهیم.

برای رفع ابهامات موجود در این موضوع تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

درباره کنسرو‌ها و غذای کنسروی بیشتر بدانیم.

غذاها و فرآورده‌های کنسروی آن دسته از مواد غذایی هستند که با استفاده از یک سری موارد و فرمولاسیون‌های مختص به خود دستخوش تغییر شده‌اند تا بتوان آن‌ها را در طولانی مدت و به صورت سریع و آماده مورد مصرف قرار داد.

از برجسته ترین زمان های استفاده کنسرو و مواد غذایی آماده می توان به استفاده در سفر و فصول عدم دسترسی به مواد غذایی تازه و آماده‌سازی و طبخ خوراک‌ها اشاره کرد.

همچنین می‌توان از انواع کنسرو فقط به قصد سهولت و تسریع در انجام امور مربوطه به آشپزی و تهیه غذا نیز استفاده کرد.

از نکات مثبت استفاد از کنسرو‌ها هم می‌توان به تلاش و به کارگیری روش‌هایی برای حفظ کیفیت ارزش مواد غذایی نیز اشاره داشت.

بعد از شرح مواردی در مورد دلایل استفاده از انواع کنسرو نوبت آن است تا به سراغ جوابی برای سوال اصلی مطرح شده در این متن برویم.

آیا می‌توان از مایع درون کنسرو مواد غذایی استفاده کرد؟

مایع موجود در مواد کنسروی مختلف را می‌توان از این لحاظ که در چه نوع کنسروی موجود است مورد بررسی قرار داد.

وابسته به نوع کنسرو انتخاب شده، گاهی این مایع دارای ریزمغذی‌های سودمند است. اما بر همین اساس گاهی مایه درون کنسرو مواد غذایی مقدار زیادی سدیم و یا سایر مواد افزودنی را با خود به همراه دارد که بهتر است مورد مصرف قرار نگیرد.

با توجه به تمایز نوع مایع موجود در تمامی کنسروهای مواد غذایی لازم می‌دانیم تا هریک از انواع آن را با جزئیات بیشتری مورد بررسی و شرح قرار دهیم.

مایعات موجود در کنسرو تن ماهی

مایعی که در تهیه کنسروهای تن ماهی از آن استفاده می شود روغن است. امروزه این روغن دارای تنوع‌های بسیاری از لحاظ طعم و مزه می‌باشد.

روغن موجود در کنسروهای تن ماهی به منظور ضمانتی برای حفظ سلامت این محصول است.

مایع موجود در کنسرو تن ماهی کاملا قابل مصرف و بی ضرر بوده و می توان آن را با خیال راحت استفاده کرد.

اگر به دنبال دلیلی برای انجام این کار هستید لازم است بدانید که مایع موجود در کنسرو تن ماهی دارای ویتامین‌های محلول در چربی است و از این رو دارای مقادیری از ریزمغذی‌های مفید می‌باشد.

همچنین این مایع منبعی از ویتامین است که کمبود آن به شدت در بدن افراد موجود در سطح جامعه حس می‌شود و این کمبود خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و بیماری‌های عروقی را در پی دارد.

بله، ویتامین دی (D). ماهی‌های مورد استفاده در تهیه کنسروهای تن ماهی معمولا ماهی‌هایی چرب هستند و به میزان زیادی این ویتامین را تامین‌ می‌کنند.

پس استفاده از مایع (روغن) درون کنسرو تن ماهی بدلیل وجود ویتامین موجود در آن توصیه می‌شود.

مایعات موجود در کنسروهای سبزیجات

به وفور اتفاق افتاده است که برای تهیه انواع سالاد، غذاهای سرد و سایر مواد غذایی از کنسرو سبزیجات استفاده کرده‌ایم.

این کنسروها شامل کنسرو نخود فرنگی، کنسرو ذرت شیرین، کنسر مخلوط سبزیجات متشکل از هویج، ذرت شیرین و نخود فرنگی، کنسرو بِی‌بی کورن و .... می‌شوند.

در اغلب موارد نیز دیده شده است که مصرف‌کنندگان کنسروهای سبزیجات، معمولا مایع درون آن را به دلیل تغییر نکردن طعم سالاد و یا غذای مد نظر، استفاده نمی‌کنند. اما کنسرو سبزیجات گیلانی طعم بی نظیری دارد و با استفاده از تکنولوژی اتوکلاو و بدون مواد نگهدارنده تهیه شده است و مایع موجود در کنسرو کاملا قابل استفاده می‌باشد.

این نکته نیز قابل ذکر است که مایعات موجود در کنسروهای سبزیجات باعث افزایش جذب ویتامین‌های محلول در آب می‌شوند. نمونه‌ای از این نوع ویتامین، ویتامین B است.

این نوع از ویتامین‌ها در پروسه تولید کنسرو و گرما دیدن به مایع تبدیل می‌شوند و مایعات درون کنسروهای سبزیجات این مواد را در خود جای می‌دهد.

سخن پایانی

با توجه به تمامی مواردی که مورد بررسی قرار گرفت استفاده از مایعات درون کنسروهای تن ماهی (روغن ماهی) به کل بلامانع می‌باشد.

مایعات موجود در کنسروهای سبزیجات نیز به علت نداشتن مواد افزودنی و نگهدارنده "در صورت نداشتن منع پزشکی" مانعی ندارد.

پس می‌توانید بنابر ذائقه و سلیقه‌ی خود این مایعات موجود در کنسروهای تن ماهی و کنسروهای سبزیجات را مورد استفاده قرار داده و یا آن‌ها را دور بریزید.

البته به مواردی همچون کنترل میزان سدیم و نمک موجود در رژیم و مواد غذایی خود، و همچنین استفاده از روغنی که در کنسرو تن ماهی وجود دارد در صورت نیاز به رژیم غذایی خاص (لاغری، بالا بودن چربی و ...) نیز توجه کافی داشته باشید.


شما میتوانید از قسمت "محصولات" تمامی تولیدات برند گیلانی را مشاهده و ثبت سفارش بفرمائید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.


  1         2         3         4         5      

+