خواص سمنو و ویژگی های شگفت انگیز آن

خواص سمنو و ویژگی های شگفت انگیز آن

Share

 این دسر مقوی و خوش طعم از جوانه گندم تهیه می‌شود. سمنو با توجه به مواد تشکیل‌ دهنده‌ی آن از جمله دسرهای بسیار پرخاصیت و مقوی است.

در این مقاله از وب‌سایت صنایع غذایی گیلانی فود قصد داریم تا در مورد خواص متعدد و بی‌نظیر این دسر ایرانی به صحبت کنیم. لازم به ذکر است که گروه غذایی گیلانی فود این دسر خوشمزه و پرخاصیت را با استفاده از دستور اصیل پخت آن تهیه و به صورت کنسرو سمنو گیلانی برای علاقه‌مندان به این دسر عرضه می‌دارد.

سمنو و خواص آن

همانطور که اشاره شد سمنو یک دسر شیرین است و با استفاده از گندم و آرد نان به نسبت‌های گوناگون تهیه می‌شود.

این دسر یکی از خوراکی‌هایی است که به عنوان نذری برای برخی از مراسمات مذهبی و همچنین به عنوان یکی از سین‌های سفره‌ هفت‌سین و نمادی از برکت و قدرت در عید نوروز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص بسیاری برای این خوراکی خوشمزه و ارزشمند ذکر شده است و دارای مقادیر بسیاری ویتامین و آنتی‌اکسیدان است. همچنین با استفاده از سمنو و تغذیه از ریزمغذی‌های فراوان موجود در آن می‌توان از بسیاری از امراض و بیماری‌ها جلوگیری کرد.

این ریزمغذی‌ها عبارتند از:

ویتامین‌هایی نظیر A، E، K، و ویتامین‌های گروه B

کلسیم، سلنیوم، آهن، مس، فسفر،کروم و روی

که هریک در نوع خود دارای فواید بسیار برای بدن هستند.

به طور مثال ویتامین A یکی از عوانل موثر در رشد سلولی و نیز تقویت کننده چشم است و با بهره‌مندی از خواصیت آنتی‌اکسیدانی موجب افزایش ایمنی بدن می‌گردد.

و یا ویتامین K که منعقد خون است و در فرآیند خون رسانی باعث انعقاد آن می‌شود.

همچنین فعالیت این ویتامین در بدن باعث ساخت و ترمیم استخوان‌ها می‌گردد.

سلامت عروق و قلب نیز با استفاده از ویتامین K2 و جلوگیری از پیر شدن شریان‌ها به وقوع می‌پیوندد.

از دیگر ریزمغذی‌های موجود در سمنو به ویتامین‌های گروه B نیز اشاره شد. این ویتامین‌ها شامل تیامین، نیاسین، اسید انتوتنیک و متیل کوبالامین می‌شود. هریک از این موارد نیز نقش موثری در سلامتی و بهبود عملکرد بدن دارند.

به عنوان مثال، تیامین با کمک به سلول‌ها، باعث تبدیل راحت کربوهیدرات به انرژی می‌شود. و یا نیاسین با شرکت در بسیاری از واکنش‌های شیمیایی بدن مانع از خستگی، سردرد، کم خونی و ایجاد زخم در دهان و پوست می‌شود.

سمنو و تقویت استخوان

سمنو منبعی بسار غنی از کلسیم است و پتاسیم است. همانطور که می‌دانید این دو ماده نقش بسیار جدی و پررنگی در جلوگیری از پوکی استخوان دارند. به خصوص در افراد مسن که بیشتر در معرض پوکی استخوان هستند می‌توان با استفاده از سمنو خطر این بیماری را کاهش داد.

سمنو و خواص بی‌نظیر آن برای بانوان باردار و جنین

سیستم عصبی جنین و رشد به موقع و بدون نقص آن امری حیاتی است. استفاده از سمنو در 3 ماه اول دوران بارداری می‌تواند به رشد دستگاه عصبی جنین کمکی شایانی داشته باشد.

همچنین با توجه به خاصیت سمنو در تشکیل و تقویت استخوان می‌توان با مصرف آن از سلامت اسکلت بدن جنین نیز اطمینان بیشتری داشت.

این دسر شیرین و خوش‌طعم دارای مقادیر بسیاری از آن نیز است و با توجه به امکان ایجاد کم‌خونی در مادران باردار می‌‌توان با مصرف سمنو در رژیم غذایی بارداری به درمان کم خونی نیز کمک کرد.

سمنو، کارآمد برای پوست و مو

حتما درمورد تاثیر بی‌نظیر ویتامین‌های A و E در سلامت مو و پوست شنیده‌اید. سمنو سرشار از این دو نوع ویتامین است. با استفاده از این خوراکی ارزشمند می‌توانید این ویتامین‌‌ها را دریافت نمایید. ویتامین‌های A و E خاصیت الاستیسیته پوست را تقویت می‌کنند و باعث جلوگیری از پیری زودرس و ایجاد چروک بر روی پوست بدن می‌شوند.

روی موجود در سمنو نی شادابی و افزایش لطافت مو را به همراه دارد.

ورزشکاران و بدنسازان از سمنو استفاده کنند.

افرادی که در رشته‌‌های بدنسازی و پرورش اندام فعالیت دارند لازم است تا برای تامین انرژی و بهبود عملکرد ورزشی خود از انواع و اقسام ویتامین‌ها و مکمل‌‌‌های موجود استفاده نمایند.

استفاده از این موارد باعث بهبود وضعیت و قوای جسمانی می‌گردد. البته لازم است بدانید که این مکمل‌ها منشا طبیعی ندارند بنابراین حتما عوارضی را به دنبال خواهند داشت.

اما می‌توان با استفاده از سمنو در برخی از وعده‌ها و گنجاندن آن در برنامه رژیم غذایی به عنوان مکملی طبیعی از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند گردند.

سمنو و درمان و بهبود بیماری‌ها

شاید برایتان این وجود این همه خاصیت در یک ماده غذایی قابل باور نباشد، اما لازم است بدانید تمامی موارد ذکر شده جزو خواصی هستند که می‌توان با صرف این دسر خوشمزه آن‌ها را برای سلامت بدن مورد استفاده قرار داد.

از جمله بیماری‌هایی که با استفاده از سمنو می‌توان آن‌ها را تا حدودی بهبود بخشید می‌توان به بیماری‌های دستگاه گوارش، سنگ‌صفرا، و یبوست نیز اشاره داشت.

سمنو همچنین خاصیت درمانی در بیماری‌های زنانه مانند نازایی، بی‌نظمی عادت ماهیانه و مشکلات رحم و تخمدان را دارا است.

بهبود کندی ضربان قلب، و کنترل کلسترول بالا نیز از خواصی است که با قرار دادن این ماده غذایی ارزشمند در وعده‌های روزانه خود می‌توان آن‌ها را تجربه کرد.

سمنو و استفاده برای افراد دیابتی

همانطور که می‌دانید سمنو از جوانه گندم تهیه می‌شود و لازم است تا گندم آن خیس شود و جوانه بزند تا بتوان آن را برای پخت مورد استفاده قرار داد.

جوانه گندم دارای مواد مغذی و معدنی بسیار بیشتری نسبت به گندم است و طی فرآیند جوانه زدن از مقدار کالری و کربوهیدرات آن کاسته می‌شود.

همچنین ویتامین C آن نیز طی این فرآیند افزایش می‌یابد.

بنابراین گندم جوانه زده که اساس پخت سمنو است را می‌توان برای افراد دیابتی مورد مصرف قرار داد.

تهیه سمنو

‌حتما با بررسی این مطلب و آگاهی از خواص اعجاب‌انگیز و بی‌شمار سمنو درصدد تهیه آن برآمدید. اما باید دانست که پخت سمنو فرآیندی زمان‌بر است و حوصله‌ی زیادی می‌طلبد.

پروسه‌ی پخت آن نیز با خیس کردن دانه‌های گندم و انداختن پارچه بر روی آن و صبر کردن تا جوانه زدن آن آغاز می‌شود.

با رشد جوانه‌‌ها نوبت به له کردن آن‌ها می‌رسد. سپس باید آن‌ها را از صافی رد کرد و فقط آب آن را باقی گذاشت. آب بدست آمده باید درون ظرف موردنظر ریخته شود، حرارت ببیند و مرتب هم زده شود تا رنگ آن تیره شده تبدیل به سمنو شود.

اما اگر امکان انجام این مراحل برایتان فراهم نیست می‌تواند با آسودگی خیال و در هر زمانی نسبت به تهیه و سرو کنسرو سمنوی گیلانی اقدام نمایید و در حین لذت بردن از طعم بی‌نظیر آن از خواص بی‌شمار سمنو نیز بهره‌مند شوید.


  1         2         3         4         5      

+