خواص شگفت انگیز کرفس

خواص شگفت انگیز کرفس

Share
یکی از این مواد غذایی پرخاصیت کرفس است. کرفس گیاهی است که هم در پخت خورش و خوراک‌ها و هم به عنوان سالاد قابل استفاده می‌باشد.

این گیاه دارای ساقه و برگ‌هایی است که هر دو قسمت آن مورد مصرف می‌باشند. علاوه بر این بعضی این گیاه را به عنوان ادویه نیز در غذاهای خود مورد استفاده قرار می‌دهند. زیرا از عطر و خواص بی نظیر آن نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.

گیاه کرفس دارای میزان کالری کمی است به همین دلیل ورزشکاران و افرادی که از رژیم‌های غذایی لاغری و یا سالم‌خواری استفاده می‌کنند این گیاه را هم در سالاد‌ها و خوراک‌های روزانه خود و هم به عنوان آبمیوه مورد مصرف قرار می‌‌دهند.

همچنین مصرف این گیاه به بیماران دارای عارضه‌های قلبی توصیه شده است. زیرا دارای مقادیر زیادی از ویتامین ‌و مواد معدنی است که می‌تواند بهبودبخش و یا جلوگیری کننده از بیماری‌های قلبی و عروقی باشد.

بررسی ارزش غذایی گیاه کرفس

گیاه کرفس سرشار از ویتامین است. ویتامین‌های موجود در گیاه کرفس شامل ویتامین A، ویتامین K، ویتامین B2 و B6 و ویتامین C می‌شود.

همچنین این گیاه منبعی از سایر مواد مغذی و ارزشمند از جمله فیبر، فولات، پتاسیم، منگنز، اسید پانتوتنیک می‌باشد.

دو نوع آنتی اکسیدان بسیار مفید نیز در ساختار غذایی کرفس وجود دارد که آن‌ها را لوتئولین و آپیژنین می‌نامند.

این دو آنتی اکسیدان می‌توانند در کاهش التهاب‌های بدنی موثر باشند و به درمان و یا جلوگیری از ابتلای افراد به بیماری‌های التهابی کمک شایانی بکنند.

همچنین میزان کالری و قند موجود در این گیاه نیز بسیار ناچیز است. همین دلیلی محکم برای استفاده از آن برای افراد مبتلا به چاقی، دیابت و یا افراد دارای رژیم غذایی می‌باشد.

کرفس و کنترل فشار خون

یکی دیگر از خواص بی‌شماری که برای کرفس می‌توان درنظر داشت تاثیر آن در کاهش فشار خون افراد است. همانطور که می‌‌دانید فشار خون بالا بسیار خطرناک است. بنابراین اگر دچار این مشکل هستید می‌توانید با مصرف کرفس فشار خون خود را کنترل کرده و کاهش دهید.

فیتوکمیکال‌های موجود در گیاه کرفس باعث این امر هستند. به همین منظور با استفاده از کرفس در وعده‌های غذایی خود این مواد می‌توانند باعث شل شدن دیواره شریانی بدن و در نتیجه کاهش میزان فشار خون بشوند.

ماده‌ی دیگر موثر در این امر که در گیاه کرفس وجود دارد نیترات است که خاصیت آن در کاهش فشار خون به اثبات رسیده است.

پس اگر خود و یا اعضای خانواده‌‌تان نیازمند کنترل و کاهش فشار خون هستید حتما این گیاه پرخاصیت را در وعده‌های مورد مصرف خود جای دهید.

کرفس باعث کاهش کلسترول می‌شود

خاصیت اعجاب‌انگیز دیگری که می‌توان برای کرفس درنظر داشت نقش آن در کاهش میزان کلسترول است. این گیاه دارای مقادیر زیادی فیبر است و همانطور که می‌دانید فیبر می‌تواند باعث کنترل و کاهش میزان کلسترول شود.

این گیاه با کاهش میزان تری گلیسیرید خون و افزایش سطح کلسترول خوب خون می‌تواند نقش به سزایی در سلامت بدن داشته باشد.

کرفس و نقش موثر آن در کاهش وزن

اگر شما هم درگیر کاهش وزن و بهره‌گیری از رژیم‌های غذایی گوناگون هستید بهتر است جایی هم برای کرفس در میان وعده‌های مصرفی روزانه‌تان باز کنید.

این گیاه کم‌ کالری و دارای میزان فیبر فراوان باعث ایجاد احساس سیری در افراد شده و همین موضوع می‌تواند کمک بزرگی به کاهش وزن شما باشد.

همچنین میزان فراوانی آب نیز در کرفس گنجانده شده است و می‌توان این موضوع را یک مزیت عالی برای این گیاه دانست. بنابراین با مصرف کرفس بخصوص در فصول گرم و مواقعی که بدن فعالیت زیادی داشته و آب زیادی از دست می‌دهد می‌توان این کمبود آب را جبران نمایید.

این کار را استفاده از ساقه‌های کرفس در انواع سالاد می‌توانید انجام دهید.

همین موضوع و تامین میزان آب موردنیاز بدن نیز می‌تواند امری موثر در کاهش وزن شما باشد.

با مصرف کرفس فرآیند هضم غذا را بهبود ببخشید

مواد غذایی دارای فیبر و استفاده از آن‌ها همیشه توصیه شده‌اند زیرا فیبر موجود در این نوع خوراکی‌ها می‌تواند فرآیند‌های بسیاری را در بدن بهبود ببخشد.

گیاه کرفس با میزان فیبر فراوانی که دارد می‌تواند باعث بهبود عملکرد سیستم گوارش و هضم بهتر و موثرتر غذا شود.

به همین منظور با مصرف کرفس، فیبر موجود در آن موجب فعالیت بهتر و پربازده‌تر باکتری‌های معده و درنتیجه هضم بهتر مواد غذایی می‌شود.

کرفس و تاثیر آن بر حافظه

کرفس با داشتن بین‌لوتئولین می‌تواند باعث کاهش احتمال از دست دادن حافظه و فراموشی شود.

این ماده التهاب مغز را کم می‌کند و در همین حین موجب کاهش التهابات عصبی نیز‌ می‌شود. به همین دلیل می‌توان با مصرف آن خطر ابتلا به فراموشی و کم شدن حافظه را بسیار کاهش داد.

اگر دیابت دارید، کرفس بخورید

همانطور که پیش‌تر اشاره شد کرفس دارای خواص بسیاری است. یکی دیگر از فوایدی که استفاده از این گیاه پرخاصیت می‌تواند داشته باشد کنترل و کاهش سطح قند خون است.

آنتی اکسیدان‌‌های موجود در کرفس که فلانول نام دارند باعث این امر می‌شوند. همچنین کرفس دارای مقادیری از ویتامین K نیز می‌باشد که به شدت در کنترل دیابت موثر بوده و در واقع می‌توان گفت که این ویتامین ضد دیابت است.

کرفس و ویتامین c

قبل‌تر به وجود ویتامین‌های بسیاری در گیاه کرفس از جمله ویتامین C موجود در آن اشاره شد. ویتامین C می‌تواند مانع از آسیب دیدن رادیکال‌های آزاد شود. همچنین با درنظر گرفتن این خاصیت کرفس به دلیل داشتن ویتامین C و با توجه به ضد التهاب بودن آن می‌توان گفت که کرفس برای بیماری‌های التهابی مانند آسم نیز بسیار مفید است.

ویتامین C موجود در کرفس همچنین می‌تواند از مجاری تنفسی بیمارانی که دارای بیماری آسم و یا سایر بیماری‌های تنفسی هستند به خوبی محافظت نماید.

تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف گیاه کرفس

سیستم ایمنی بدن و حفظ قوای آن در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های گوناگون بسیار مهم است. برخی از ویتامین‌ها و مواد مغذی می‌توانند در این امر بسیار کمک کننده باشند.

ویتامین‌هایی نظیر ویتامین A و ویتامین C موجود در کرفس به همراه آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این گیاه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن خواهند شد.

سخن آخر

گیاه کرفس را با توجه به خواص متعدد و موثری که در سلامت بدن، محافظت از آن و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ها دارد باید در وعده‌های مصرفی خود جای داد.

این گیاه را می‌توان به عنوان سبزی برای خورش کرفس و یا در انواع سالاد به کار برد. در صورتی که دارای مشغله بسیار هستید و در عین حال دوست دارید تا از خواص بی‌نظیر کرفس برخوردار شوید می‌توانید از کنسرو خورش کرفس گیلانی و یا کنسرو سبزی کرفس استفاده نمایید و سلامت خود را تضمین نمایید.


  1         2         3         4         5      

+