خواص ذرت، 8 خاصیت بی نظیر و باورنکردنی

خواص ذرت، 8 خاصیت بی نظیر و باورنکردنی

Share

به همین منظور می‌‌توان با درنظر گرفتن موارد مصرف و فواید بی‌شماری که دارد آن را در وعده‌های غذایی خود و سایر افراد خانواده جای داد.

برای آنکه از خواص بی‌نظیر این دانه‌ی خوشمزه و پرخاصیت آگاه شوید در این مقاله از وب‌سایت صنایع غذایی گیلانی با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است که گروه غذایی گیلانی ضمن تولید انواع کنسرو مواد غذایی و سایر غذاهای آماده و یا نیمه آماده و منجمد، کنسرو ذرت شیرین را نیز تولید و عرضه می‌دارد.

این کنسرو با استفاده از بهترین و تازه‌ترین دانه‌های ذرت خوراکی تهیه و با استفاده از دستگاه اتوکلاو به طور کامل استرلیزه و کنسرو شده‌اند.

در ادامه خواص این دانه‌ی ارزشمند را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

دانه‌ی ذرت یکی از محبوب‌ترین غلات در دنیاست. از جمله معروفترین و پرطرفدارترین خوراکی‌ای است که با استفاده از این دانه تهیه می‌شود و شهرتی جهانی دارد، می‌توان به پاپ کورن (ذرت بو داده) اشاره داشت که به عنوان یک اسنک در میان‌وعده‌ها می‌تواند جایگزین مناسبی برای خوراکی‌های مضر بخصوص برای کودکان و نوجوانان باشد.

از ذرت همچنین به عنوان ماده‌ای در تولید سایر فرآوردهای خوراکی نظیر انواع پفک، آرد ذرت، روغن ذرت، و ... استفاده می‌شود.

ارزش غذایی دانه ذرت در میزان 100 گرم از آن را نیز می‌توان به شرح زیر بیان کرد:

در هر 100 گرم ذرت پخته شده میزان 96 کالری، 72% آب، 3.5 گرم پروتئین، 21 گرم کربوهیدرات، 4.5 گرم شکر، 2.4 گرم فیبر و 1.5 گرم چربی وجود دارد.

این دانه منبع خوبی از فیبر، ویتامین‌ C، ویتامین E، ویتامین A، املاح معدنی، کلسیم، پتاسیم و آهن نیز می‌باشد.

از دیگر مواد تشکیل دهنده ذرت می‌‌توان به مواد نشاسته‌ای نیز اشاره داشت که بخش بزگی از ساختمان این دانه را تشکیل می‌دهد.

خواص بی نظیر ذرت برای پوست و مو

ذرت خاصیت جوانسازی برای پوست صورت دارد. این امر ناشی از وجود مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و ویتامین C در این دانه‌ی خوراکی است. این مواد در کنار یکدیگر کمک شایانی به کاهش میزان چین و چروک صورت داشته و باعث جوانسازی آن می‌شوند.

علاوه بر این وجود آهن و فولات در دانه ذرت باعث افزایش گردش خون در بدن می‌شود. با بهبود گردش خون در بدن فولیکوها تقویت شده و همین موضوع نیز باعث افزایش رشد موهای سر می‌شود.

ذرت، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

آنتی اکسیدان‌‌‌ها و ویتامین‌هایی که در ساختمان دانه ذرت وجود دارند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. به همین علت با مصرف این دانه‌ی خوراکی در اشکال گوناگون پخت و پز آن، می‌توانید در برابر ابتلا به بیماری‌ها به خوبی محافظت کنید.

درمان یبوست با ذرت

همه ما از خاصیت فیبر برای درمان یبوست آگاه هستیم. بنابر این لازم است تا اگر دچار این اختلال گوارشی هستید از مواد غذایی با فیبر بالا استفاده کنید. ذرت دانه‌ای است که میزان فیبر موجود در آن زیاد است. بنابراین به افزایش حرکت روده و پاکسازی آن کمک می‌کند. همین امر باعث سم زدایی از روده‌ها شده و یبوست را درمان می‌کند.

ذرت بوداده خوراکی خوشمزه برای کاهش وزن

اگر تجربه‌ی رعایت رژیم غذایی لاغری را داشته باشید می‌دانید که خوردن برخی از خوراکی‌ها و هله و هوله‌ها به دلیل میزان بالای کالری و نرساندن مواد مفید به بدن در این دوران ممنوع است.

اگر در طول رژیم لاغری خود دوست داشتید تا خوراکی‌ای خوشمزه بخورید پیشنهاد ما به شما ذرت بو داده است.

این خوراکی را که به عنوان یک منبع طبیعی از فنولیک، آنتی اکسیدان‌ها، فیبرها و سایر مواد معدنی شناخته می‌شود را جایگزین چیپس و پفک و سایر خوراکی‌های مضر کنید.

ذرت محافظ قلب

یکی دیگر از فرآورده‌هایی که با استفاده از ذرت تهیه می‌شود روغن ذرت است. روغن ذرت دارای خاصیت آنتی آتروژنیک بر میزان کلسترول است. بنابراین با مصرف آن می‌توان از ابتلا به بیماری‌های قلبی و شریانی جلوگیری کرد.

همچنین این روغن به دلیل داشتن اسیدهای چرب مفید مانند امگا 3 و امگا 6 بر افزایش میزان سلامت قلب بسیار موثر است.

امگا 3 باعث کنترل کلسترول‌های بد می‌شود و امکان انسداد عروق را کاهش می‌دهد. درنتیجه‌ی همین موضوع احتمال سکته و حملات قلبی نیز کاهش می‌یابد.

ذرت برای سلامت چشم مفید است

آنتی‌اکسیدان‌های کاروتنوئیدی از جمله لوتئین و زاکسانتین در کمک به سلامت و بهبود عملکرد چشم بسیار مفید و موثر هستند. همین آنتی اکسیدان‌‌‌ها می‌توانند مانع از ابتلای چشم به آب مروارید شوند و خطر آن را کاهش دهند.

بیماری دیگری که ممکن است برای چشم بوجود آید دژنراسیون ماکولا است. این بیماری از جمله بیماری‌های شایع چشم است که باعث ایجاد اختلال در دید و گاهی باعث نابینایی در فرد می‌شود. مواد موجود و تشکیل دهنده‌ی ذرت می‌توانند مانع از ابتلا و بروز این مشکل شوند.

کنترل دیابت و قندخون

دانه‌ی ذرت به دلیل اینکه منبعی سرشار از فیبر و کربوهیدرات‌های پیچیده است باعث کنترل و کاهش سطح قند خون در بدن می‌شود. به همین دلیل می‌تواند از خطر ابتلا به دیابت بسیار موثر باشد.

ویتامین‌های موجود در ذرت

ذرت تشکیل شده از مواد معدنی و ریزمغذی‌های بسیاری است. از جمله آن می‌توان به ویتامین‌های نظیر اسید پانتوتنیک یا همان ویتامین B5، فولات یا همان ویتامین B9، ویتامین B6، نیاسین یا همان ویتامین B3 و پتاسیم اشاره داشت.

هریک از این مواد موجود در دانه ذرت می‌‌توانند در جایگاه خود برای پوست، اعصاب، زنان باردار، سلامت قلب و ... مفید و موثر واقع شوند. دانه‌های ذرت اورگانیک همچنین می‌توانند برای ماران باردار و شیرده و نوزادان آن‌‌ها بسیار مفید باشند.

فیبر موجود در ذرت مانع از ابتلا به یبوست مادران باردار می‌شود. به علاوه ویتامین B9 یا همان فولات نیز باعث بهبود رشد جنین می‌شود و احتمال ایجاد نقص و تولد نوزاد نارس را تا حد بالایی کاهش می‌دهد.

سایر مواد موجود در دانه ذرت از جمله آنتی اکسیدان‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌ها نیز باعث تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود که مانع از ابتلای مادر به انواع بیماری‌ها می‌شود.

همچنین کاروتنوئیدهای دانه ذرت باعث تقویت بینایی و دید کودکان و نوزادان می‌شود و احتما بروز بیماری‌های چشمی در آنان را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

سخن آخر

بررسی خواص و مواد معدنی و مفید موجود در هریک از خوراکی‌‌ها می‌تواند دلیل خوبی به ترغیب ما نسیت به استفاده از آن‌ها شود. دانه ذرت یکی ازین خوراکی‌های بسیار پرخاصیت و کارآمد است که می‌توان آن را در اشکال مختلف استفاده کرد.

به عنوان مثال از کنسرو ذرت می توانید در انواع سالاد و یا دورچین غذاها و یا استفاده از دانه ذرت برای تهیه پاپ کورن استفاده نمائید.

بنابراین بر طبق نیاز و ذائقه‌ی خود و با توجه به خواص موجود در مواد خوراکی آن‌ها را در برنامه‌ی غذایی روزانه خود جای دهید و از احتمال وقوع بیماری بکاهید.


  1         2         3         4         5      

+