۶ خاصیت شگفت انگیز اسفناج

۶ خاصیت شگفت انگیز اسفناج

Share

اسفناج یک ماده اصلی برای افزودن به رژیم غذایی شماست. این برگ سبز در تمام طول سال رشد می کند و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است.

خواص شگفت انگیز اسفناج‪

اگرچه اسفناج جزو خوشمزه ترین غذاها نیست، اما فواید خوردن اسفناج فراوان است:

۱.فشار خون پایین

اسفناج سرشار از مواد معدنی مورد نیاز بدن شما از جمله پتاسیم است. مصرف غذاهای سرشار از پتاسیم به کاهش فشار خون کمک می کند.

۲.چشم سالم ‪

اسفناج منبع عالی لوتئین است، آنتی اکسیدانی که از بیماری های چشمی مرتبط با افزایش سن مانند آب مروارید محافظت می کند. مطالعات نشان داده‌اند افرادی که مکمل‌های لوتئین مصرف می‌کنند در معرض خطر کمتری برای دژنراسیون ماکولا هستند که علت اصلی اختلال بینایی و نابینایی است.

آب مروارید یک بیماری چشمی است که در اثر اکسیداسیون عدسی چشم ایجاد می شود. مطالعات نشان داده اند که به نظر می رسد لوتئین از آسیب اشعه ماوراء بنفش به لنزهای شما جلوگیری می کند. یک مطالعه نشان داد که زنانی که رژیم غذایی حاوی اسفناج بیشتری دریافت می‌کردند، 23 درصد کمتر از کسانی که رژیم غذایی کم لوتئین داشتند، در معرض ابتلا به آب مروارید بودند.

۳.بهبود شناخت ‪

لوتئین همچنین نشان داده است که به حفظ توانایی های شناختی کمک می کند. مطالعات روی افراد مسن نشان داده است که افرادی که سطح لوتئین بالاتری دارند، تسلط کلامی، حافظه، توانایی استدلال و سرعت پردازش بهتری نسبت به افراد دارای مقادیر کم این ماده مغذی نشان می دهند.

۴.استخوان های سالم ‪

ویتامین K برای سلامت و رشد استخوان ضروری است و اسفناج مملو از آن است. خوردن تنها یک فنجان اسفناج مقدار توصیه شده روزانه ویتامین K مورد نیاز بدن را تامین می کند.

۵.پوست سالم ‪

ویتامین A موجود در اسفناج توسط بدن شما برای رشد بافت ها از جمله بزرگترین اندام بدن یعنی پوست استفاده می شود. ویتامین A نه تنها از سیستم ایمنی پوست (جلوگیری از بیماری و آسیب) حمایت می کند، بلکه به هیدراته ماندن پوست نیز کمک می کند و خطوط و چین و چروک پوست را کاهش می دهد.

۶.خون سالم ‪

اسفناج منبع عالی آهن است که به بدن شما در ساخت هموگلوبین کمک می کند. هموگلوبین برای انتقال اکسیژن از ریه ها به بقیه بدن شما لازم است. به همین دلیل است که یکی از علائم اولیه کمبود آهن، خستگی شدید است.

مواد مغذی در هر وعده

اندازه سرو: 1 فنجان کالری: 7 کربوهیدرات: 1 گرم چربی: 0 گرم اسفناج سرشار از مواد مغذی بسیاری از جمله ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K، آهن، فولات و پتاسیم است.

مواردی که باید مراقب آنها باشید

اسفناج پر از فیبر است. خوردن بیش از حد فیبر می تواند باعث گاز، گرفتگی و درد شکم شود.

اسفناج سرشار از اگزالات است، یک ماده طبیعی که تقریبا در همه گیاهان یافت می شود. افرادی که در معرض خطر ابتلا به سنگ کلیه اگزالات کلسیم هستند، باید مصرف غذاهای غنی از اگزالات را تعدیل کنند. اگر در این گروه خطر قرار دارید، با پزشک خود در مورد گنجاندن اسفناج در رژیم غذایی خود صحبت کنید.

طرز تهیه اسفناج ‪

اسفناج ساده خام، پخته، کنسرو شده یا بخارپز شده همیشه هیجان انگیز نیست. اما وقتی اسفناج با سایر غذاها ترکیب شود، می تواند خوشمزه باشد. در اینجا چند راه برای گنجاندن اسفناج بیشتر در رژیم غذایی خود آورده شده است:

نوارهای اسفناج تازه در مایکروفر همراه با روغن زیتون، آب لیمو و پنیر چدار یا موزارلا برای تهیه یک غذای اسفناج آسان که بچه ها دوست خواهند داشت.

اسفناج تازه را با سیر، پیاز و روغن زیتون تفت دهید تا یک غذای جانبی سریع و مغذی داشته باشید.

اسفناج تازه یا منجمد، توت فرنگی، آناناس، موز، ماست یونانی ساده و دانه های چیا را با هم مخلوط کنید تا یک اسموتی خوشمزه درست کنید.

اسفناج، فلفل دلمه ای قرمز و هوموس را در یک نان سبوس دار با هم بریزید تا یک میان وعده سالم و سیر کننده داشته باشید.

اسفناج، سیر، پیاز، آب مرغ و یک سیب زمینی سرخ شده را در مخلوط کن بریزید تا یک سوپ مقوی درست کنید.

اسفناج، فتا، بادام سوخاری، پیاز قرمز و سیب را برای تهیه سالاد اسفناج کلاسیک بریزید.

همچنین میتوانید از کنسرو های خورشت آلو اسفناج گیلانی که حاوی اسفناج تازه و با کیفیت هستند استفاده کنید.


احمد قیصری

جالب بود

  1         2         3         4         5      

+